je to už nějakou dobu, co jsme zde složili na kozích na silnici a já jsem si myslel, že je to vhodný čas. Pokud jste sledovali blog, Facebook nebo jste přihlášeni k odběru našeho zpravodaje, budete vědět, že jsme strávili poslední 3 měsíce žijícím v Canggu Bali.

Zatímco Darierie a já obvykle cestujeme po většinu roku, po zbytek času obvykle někde žijeme, položíme dočasné kořeny a děláme nějakou práci.

V těchto dnech se Bali rychle stává novým hlavním městem digitálního nomadismu, online podnikání a odlehlé práce. S slušným vízovým režimem, planoucím rychlým internetem, vynikajícími restauracemi, dobrým výběrem dlouhodobých možností ubytování a veškerým vybavením, o které lze požádat, není divu, že tento indonéský ostrov pomalu překonává Chiang Mai jako novou základnu pro umístění nezávislé pracovníci.

Slyšeli jsme tolik o online atmosféře Canggu a my jsme si mysleli, že po téměř 10 letech od naší poslední návštěvy je čas vrátit se na Bali, ale tentokrát jako dočasní expat spíše než cestovatelé.

Pracovní a pěstování

Darice a já oba rádi žijeme někde a pracujeme na našem blogu téměř stejně jako my milujeme cestování. Kozy na silnici je naše dítě a my si užíváme každé ráno, když se probudíme, děláme pěkný šálek espresso kávy a posadíme se na několik hodin na našich notebookech.

Proto jsme se rozhodli přijít do Canggu. Nejen, že je to ohromující místo k životu, s malými kapsami rýžových polí, které přikrývají terén v brilantních zelených, dechberoucích plážích podél pobřeží, složité architektury, přátelští lidé a jedinečnou kulturu, je to také vynikající pro práci.

Máme několik věcí, které na webu chceme nastavit, a trvalo to značné množství času. Ve skutečnosti jsme před tím strávili 2 měsíce prací v Thajsku, takže celkem to bylo téměř 5 měsíců, kdy jsme relativně stacionární a stále jsme nedokončili naše současné cíle na webu.

Jedním z hlavních důvodů, proč jsme nedokončili tolik práce, jak jsme doufali, je to, že náš pobyt v Bali byl z mnoha důvodů rozdělen. Nejprve jsem odešel na legendární potápěčskou potápěčskou výlet s Indonéskou turistickou radou a Darierem (jako ne-potápěč) zůstal zpět v Canggu. Pak jsme nemohli najít vilu, která se nám líbila (více o tom později). A konečně, Darice se neočekávaně vrátil do Kanady na dva týdny. Na konci tří měsíců jsme se necítili „usazeni“, jak jsme doufali.

Dělat přátele

Další částí důvodu, že jsme se v podnikání tolik nedělali, jak jsme si přáli, je skutečnost, že Canggu je tak zábavná. Setkali jsme se s našimi novými kamarády Tom & Anna z Adventure ve vás a zatímco jsou to úžasní spolupracovní kamarádi a hodně jsme mluvili o podnikání, jsou to také úžasní přátelé.

Při několika příležitostech jsme nakonec měli v naší vile „bazénní párty“ (opravdu jen my čtyři jsme pili víno a tančili na hudbu u bazénu) a měli jsme výbuch. Jako digitální kočovníci a cestovatelé na plný úvazek nám opravdu chybí mít přátele. Doma v Kanadě jsme měli naši normální skupinu kamarádů a naší rodiny, o které jsme spočítali pro zábavu, společnost a podporu.

Být mimo domov, naše rodiny jsou stále velmi podpůrné a jsme velmi šťastní, že jim zůstaneme blízko, ale bohužel, zřídka (pokud vůbec) mluvíme s našimi kamarády z Kanady. Proto je pro nás vždy tak důležité, že se setkáváme s našimi kočovnými kamarády, kdykoli můžeme.

Tom a Anna jsou rozhodně nejnovějším přírůstkem k našim celosvětovým kamarádům a my se brzy usilujeme o to, abychom se s nimi brzy setkali někde jinde. V minulém roce jsme se setkali s téměř tuctem našich přechodných kolegů po celém světě. Všichni jsou součástí naší nové „posádky“ a jsme velmi vděční, že je máme.

Žít život

Kromě práce na podnikání a setkání s přáteli používáme čas strávený životními místy k řešení základních životních potřeb, kterým se nemůžete vyhnout (ani jako nomády bez domova?). Měli jsme nějaké zdravotní problémy, na kterých jsme museli pracovat (nebojte se, všechno je v pořádku) a Darice se vrátil do Kanady, aby byl s rodinným příslušníkem v době potřeby.

Celkově vzato, akt usazování, i když dočasně, je vždy dobrý pro naši mysl, těla a duše.

Canggu Bali byl perfektním místem, kde to bylo možné. Odpočiňte si, zdraví, omlazení a rozvoj našeho podnikání. Toto místo je skutečně mekkou pro vzdálené podniky všech typů. Nikdy jsme nebyli někde s takovou podnikatelskou atmosférou a je pro nás důležité jako rostoucí firmu, abychom se poučili z úspěchů ostatních a růst v komunitě Li LIKessed Souls.

Každá jednotlivá kavárna v tomto městě má na každé zdi elektrické zásuvky a v podstatě očekávají, že vyrazíte počítač a pár hodin po jídle se připojíte. Kromě pravidelných kaváren, které jsou dobře nastaveny pro digitální produktivitu, je k dispozici také četné spolupracující prostory.

Rozdíl v oblasti spolupráce spočívá v tom, že obvykle mají ergonomické sezení, rychlejší WiFi, konferenční místnosti, komunitní akce a užitečné marketingové konference. Zúčastnili jsme se pouze jednoho rozhovoru ve spolupráci Dojo Co-Working Space, ale bylo to úžasné a hodně jsme tam objevili o SEO.

Chcete-li se stát členem spolupracujícího prostoru, musíte obecně platit týdenní nebo měsíční předplatné, který vám poskytuje omezený nebo neomezený přístup k šířce pásma a zařízení. Vzhledem k tomu, že jsme a já obvykle vykonáváme většinu naší práce z domova, nezaplatili jsme za předplatné, ale místo toho jsme využili mnoho kaváren a spolupracujících prostor, které nabízejí omezený čas (často 2 hodiny) zdarma.

I když se nerozhodnete pracovat v určeném spolupracujícím prostoru, můžete být téměř v jakékoli kavárně nebo restauraci ve městě a lidé u stolu vedle vás budou pravděpodobně mluvit o podnikání. Uslyšíte pojmy „pasivní příjem“, „e -mailový marketing“, „SEO“, „Drop Shipping“ a „Crypto Conrence“, které se vrhají kolem jako klišé. Milovali jsme obklopení tak pozitivní obchodní energií v Canggu.

Netřeba dodávat, že jsme se hodně naučili, když jsme zde žili, a my jsme byli opravdu schopni zahájit kroky potřebné k tomu, abychom náš blog a podnikání posunuli na další úroveň.

Ale dost o podnikání. I když to byla velká část důvodu, proč jsme přicházeli do Canggu a v našich životech jsme zabírali asi 4 hodiny denně, udělali jsme tady mnohem víc, než jen pracovat na našich notebookech!

Proč Canggu?

Canggu je umístěn na jihozápadním pobřeží Bali podél obrovského 5 km dlouhého úseku tmavého písku, který, ačkoli technicky rozdělen na 5 dílů, se obvykle označuje pouze jako „pláž Canggu“. Přímo na vodě jsou umístěny desítky funky malých plážových barů, plážových klubů a úžasných restaurací – většina z nich má pohodlné židle na fazole, které se rozléhají směrem k prudkým přílivu.

Přestože jsou zde některá místa, kde se můžete bezpečně jít na namočení (což jsme mnohokrát udělali), je to spíše surfovací pláž než plavecká pláž. Havarující vlny a převzetí surfaři však vytvářejí zábavný pohled, zatímco jste chladili na fazolové tašce a užívali si čerstvý kokos.

Strávili jsme dost času na pláži, buď lidé sledovali, plavali, lenovali se kolem, sledovali západ slunce nebo chůzi na pláži pozdě odpoledne. Pokusili jsme se také několikrát surfovat a byl to výbuch. Jednou jsme se šli ven a úplně selhali, pak další den mě naši kamarádi Tom a Anna vzali ven (Darierie se uvolnil na pláži) a vlastně jsem jel pár vln!

Také jsme tu udělali nějakou jógu, dobře … dovolte mi to objasnit. Darice udělal jógu a já jsem několikrát vypracoval ve vile. Když jsme došlo k cvičení, byli jsme trochu zklamaní. Digitální nomádové obvykle používají své stacionární měsíce k „zdraví“, což je to, co jsme plánovali dělat, ale nakonec došlo k více práci a relaxaci, než bylo cvičení.

Canggu je plná vynikajících studií jógy, tělocvičny a bojových umění, která jsme mohli využít, když jsme zde mohli využít. Místo toho jsme zjistili, že trávíme více času chlazením na pláži, chodíme na procházky a pověsíme se u našeho ohromujícího bazénu v naší vile.

Příště…

Naše vila

Strávili jsme dny hledáním po Bali pro perfektní místo k pobytu a musím říci, že jsme byli docela zklamáni tím, co jsme našli. Většina míst, na která jsme se dívali, byla starší, stékala dolů a někteří dokonce měli plísně na stěnách a stropu. A nemluvíme zde o nízkonákladových místech. Darice a já jsme měli docela slušný rozpočet kolem 1 500 $ měsíčně, abychom našli soukromou vilu bazénu, ale zpočátku jsme neměli moc štěstí.

Podívali jsme se na Airbnb, ve skupinách na Facebooku a osobně po městě a brzy jsme si uvědomili, že jsme zde v celkové špičkové sezóně (která běží od června – září). Všechny dobré vily byly přijato dalšími cestujícími a nomádům a po celých 3 měsíců nebylo k dispozici nic, co jsme plánovali zůstat.

Avšak po více než týdnu hledání a prohlížení téměř tuctu vil a domů kolem Canggu jsme konečně našli perfektní místo. Našli jsme krásnou, moderní, balijský styl 2 ložnice soukromé bazén, která byla v našem rozpočtu!

Toto místo má obrovskou vanu, 3 koupelny,2 ohromující ložnice s pohodlnými postelemi velikosti King, čisticí služba 3krát týdně a plnou úklidovou službou, stejně jako rychlé wifi, trouba, sporák a velká lednička. Bylo to pro nás perfektní!

Zatímco jsme zpočátku těžko našli dobré místo, protože vrcholová sezóna se blížila, začali jsme vidět spoustu nádherných vil, které se najednou stává k dispozici. Hodnota za peníze na Bali je úžasná. Vila, kterou jsme si pronajali v Canggu, by pravděpodobně byla 4krát vyšší než cena v Kanadě a alespoň zdvojnásobila cenu i v ekonomické zemi, jako je Mexiko nebo Kolumbie.

Hodnota za peníze, zejména pokud jde o ubytování a jídlo, je na Bali prostě úžasná. Životní náklady jsou zde ve srovnání se západními zeměmi extrémně nízké a konvenční život pro expat žijící zde je velmi vysoký.

Zatímco jsme na našem ubytování trochu utratili, protože jsme se dívali v tomto cenovém rozpětí, našli jsme spoustu dalších míst, která byla mnohem levnější. Krátce po přihlášení do naší vily jsme viděli k dispozici další 1 ložnice soukromé bazénové vily, která byla pouhých 400 $ / měsíc! Úžasný. Možná bychom tam zůstali, kdybychom si již nevybrali naše místo, ale jsme stále rádi, že jsme to měli.

Nevýhody života v Canggu

Kdybychom měli jednu stížnost na vilu a skutečně na Canggu jako celek, byl by to provoz. Je to zaneprázdněné. Na silnici je nejen mnoho motocyklů a automobilů a nákladních vozidel, ale mnoho turistů (a někteří místní) se rozhodlo pro vlastní motorky, která jsou nepříjemně hlasitá.

Rozhodli jsme se pro (mnohem) tišší moped 125cc, které nás snadno přineslo kolem oblasti a pronájem jen 55 $ / měsíc! Pokud sem přijdete, vřele doporučujeme, abyste si dostali motorku, ale pokud nejste zkušení, zvažte použití nízkonákladových doručovacích aplikací, abyste získali motorku a řidiče, které vás zavede (více o tom později).

Pokud sem přijdete a podaří se najít místo k pobytu, které je zastrčené po klidné silnici, možná nebudete tak naštvaní provozem, ale naše ohromující vila byla bohužel nastavena přímo na zkratku. Během dne ve špičkách jsme slyšeli dron provozu, ale v noci naštěstí bylo ticho.

Kromě provozu je jediným skutečným Con, který máme pro Bali a Canggu, znečištění. Po stranách silnic jsou nějaké odpadky, někdy se rýžové pole se používají jako odpadní areály a je zde značné množství pálení (i když většinou jen z rýžových polí).

V zimních měsících, od listopadu do února, je znečištění nejhorší. Místní obyvatelé nazývají toto „sezónu odpadu“, se spoustou odpadků a někdy zaplavujícím odpadní vody z hor a na pláže. Je to určitě problém pro tuto oblast, ale naštěstí existují vynikající týmy pro čištění pláže, které zasáhly písek a každý týden zvedly odpadky.

Výhody života v Canggu

Během letních měsíců není na pláži jen málo nebo žádné odpadky, řeky jsou dostatečně čisté na to, aby se plavaly a je omezeno. Počasí je zde velkolepé a zlaté slunce se zářící z teras smaragdových rýže je vynikajícím pohledem. Pozdě odpolední jízdy na motocyklu jsou malebné, večerní procházky na pláži jsou romantické a lidé jsou zde přátelští a laskaví.

Dalším hlavním profesionálem Canggu je scéna jídla. Toto je pravděpodobně jediné nejlepší město foodie, které jsme kdy byli. Nesrovnávám indonéskou kuchyni s potravinami Meccas jako Itálie, Indie, Čína, Japonsko a Mexiko, jednoduše říkám, že ve velmi malém prostoru je spousta prvotřídních restaurací.